سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حداقل استانداردهای مراکز فیزیوتراپی را چگونه می دانید؟


مفهوم اصطلاح "حداقل استانداردهای موسسه فیزیوتراپی" شامل فهرستی است که استانداردها و اصول متوسط ??را بر اساس نمونه قرارداد همکاری فیزیوتراپی ایجاد می کند. اگر در نظر داشته باشید که فیزیوتراپی خدمات پزشکی را به بیماران ارائه می دهد، بنابراین این استانداردها هم از نظر قانونی برای دریافت مجوزهای مناسب و هم برای سلامت افرادی که در این موسسات تحت درمان قرار می گیرند بسیار مهم است.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یکی از علوم پزشکی و توانبخشی است که باعث کاهش درد و افزایش قدرت بدنی و بهبود سلامت جسمی و بهبود برخی موارد در کار افراد بدون استفاده از داروها و روش هایی می شود که به آنها آسیب برساند مانند جراحی. از جمله روش های مورد استفاده در فیزیوتراپی برای درمان می توان به الکتروتراپی و مکانیزم درمانی اشاره کرد. در رشته الکترونیک با استفاده از تجهیزات تولید کننده جریان الکتریکی و گرما به درمان بیماران می پردازند و در رشته مکانیک تمرکز بر تمرینات و تمرینات است که منجر به تقویت عضلات بیمار سلامت و درمان آنها می شود.

فیزیوتراپیست پس از معاینه بیمار و با توجه به اطلاعات پزشکی و وضعیت فعلی وی بهترین روش درمانی را که منجر به درمان وی می شود، تجویز می کند. فیزیوتراپیست باید تحصیلات خود را با اخذ یکی از مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در این رشته به پایان رسانده باشد. همچنین از آنجایی که درمان های فیزیوتراپی فیزیکی و حرکتی است، فیزیوتراپیست باید قدرت بدنی و تحرک بالایی داشته باشد تا تمام قسمت های درمان را بر روی بیمار اعمال کند.

لازم به ذکر است فردی که اقدام به تاسیس مرکز فیزیوتراپی می کند باید تابعیت ایرانی داشته باشد و سابقه کیفری موثر و اعتیاد به مواد مخدر نداشته باشد.

حداقل استانداردهای مراکز فیزیوتراپی در نمونه هایی از قراردادهای مشارکت فیزیوتراپی

مراکز فیزیوتراپی نیز مانند سایر مراکز درمانی باید مجوزهای لازم را برای تأسیس و همچنین رعایت برخی ویژگی ها و استانداردها اخذ کنند. این استانداردها با بهینه سازی فضا، مکان، تجهیزات، اندازه فایل و ظرفیت پذیرش اجرا خواهند شد.

موقعیت و موقعیت استاندارد

فضا و مکان مراکز درمانی مانند مراکز فیزیوتراپی باید با مشکلات جسمی مراجعین تطبیق داده شود تا حداقل استانداردهای مورد نیاز در قرارداد مشارکت فیزیوتراپی مدل به دست آید. حداقل اندازه استاندارد برای یک مرکز فیزیوتراپی 60 متر است و با توجه به اینکه اکثر مراجعین مراکز فیزیوتراپی افرادی با مشکلات حرکتی هستند و در موارد حاد از ویلچر استفاده می کنند، وجود رمپ و بالابر در این مراکز الزامی است. در غیر این صورت مرکز فیزیوتراپی باید در طبقه اول واقع شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، برنامه مستمر مرکز باید شامل نظافت و ضدعفونی تجهیزات و استفاده از مواد قابل شستشو در ساخت دیوارها و کف مرکز باشد. همچنین تهیه تجهیزات ایمنی و کمک های اولیه امری است که نباید از آن غافل شد. استفاده از سیستم تهویه مطبوع مناسب برای هر بخش یکی از معیارهای ضروری در مراکز فیزیوتراپی می باشد.

حال با تمام موارد ذکر شده، نکته ای که کمتر اهمیت دارد، دکوراسیون و استفاده بهینه از فضای مرکز فیزیوتراپی است. دکوراسیون مرکز فیزیوتراپی علاوه بر ایجاد جذابیت بصری و جذب مشتریان بیشتر، در افزایش آرامش و ایجاد حس رضایت در بیماران نیز نقش بسزایی دارد. همچنین استفاده بهینه از فضای مرکز فیزیوتراپی و جداسازی مناسب بخش ها از یکدیگر امکان مانور بیشتر در مرحله درمان را برای فیزیوتراپ و بیمار فراهم می کند.

تجهیزات استاندارد

وجود تجهیزات مناسب یکی از حداقل استانداردهای مراکز فیزیوتراپی می باشد. با توجه به دو روش اصلی درمان در این زمینه، تجهیزات فیزیوتراپی شامل تجهیزات الکتروتراپی و تجهیزات مکانیک درمانی است که هر گروه از این تجهیزات بر حسب ترتیب اهمیت و نیاز به دو دسته تقسیم می شوند. بنابراین نوع اول اهمیت بیشتری نسبت به نوع دوم دارد و مرکز باید در زمان نصب به این تجهیزات مجهز باشد. در مراکز فیزیوتراپی علاوه بر این دو گروه دستگاه، گروه دیگری از دستگاه ها به نام وسایل کمکی برای معلولان استفاده می شود. این دستگاه ها به عنوان فعالیت، آموزش و کمک به انحلال استفاده می شوند.

اندازه فایل و قابلیت دریافت استاندارد

هر مرکز فیزیوتراپی باید مراجعین جدید را در میزان تجهیزات و فضای قرارداد شده برای مدل مشارکت فیزیوتراپی و مشتریان جدید بپذیرد. زمانی که تعداد پرسنل شاغل در مرکز جدید بیمار یکسان باشد، باید زمان کافی به هر بیمار با توجه به نیاز او اختصاص داده شود. کیفیت کار مهمتر از تعداد مراجعه کنندگان است - یکی از معیارهای ضروری مراکز فیزیوتراپی است.

اخرین حرف

با توجه به اهمیت خدمات پزشکی، رعایت حداقل استانداردهای مراکز فیزیوتراپی و اجرای اصول فرآیند مراقبت از بیمار جهت اخذ مجوز مناسب ضروری است. بنابراین در صورت تصمیم به راه اندازی مرکز فیزیوتراپی توصیه می شود به موارد فوق توجه کرده و از قالب قرارداد مشارکت فیزیوتراپی لامینگو استفاده نمایید.

مراجعه به منبع: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-فیزیوتراپی-شیراز